مروری بر رویدادهای بازار فولاد

در این مقاله تلاش می شود به اندازه بضاعت خود نگاهی کلی داشته باشیم به بازار و صنعت داخلی فولاد در سال ۱۳۹۸

رویدادهای مثبت بازار فولاد در سال ۹۸ :

سال ۱۳۹۸ علی رغم مصائب و دشواری هایی که برای فعالان فولادی داشت حاوی فعالیت های خوبی نیز بود. در بخش دولتی ، هم اندیشی بین دولت و مدیران فولادی گرچه با ضعف ها و کاستی هایی همراه بود اما در مجموع نهادهای مرتبط با صنعت و بازار بیشتر از قبل دیده شدند و امید است که در آینده تعامل نهادها با دولت فرجام بهتری از سال ۹۸ داشته باشد. دولت باید نگاه حمایتی بیشتری از خود نشان دهد و نهادها باید به نوعی رفتار کنند که در آن خیر عمومی دیده شده و از نگاه های درون گروهی و بخشی فاصله بگیرند. البته بخشی از عدم موفقیت در این بخش به فرهنگ عمومی جامعه ما بر می گردد که انشاالله اصلاح خواهد شد. باید این طرز تفکر غالب شود که حیات و بقاء یک واحد تولیدی و یا حتی توزیعی در گرو زیست رقیب است نه حذف آن.

به گزارش پیک فلز از جمله دیگر موارد مثبت و خوب سال ۹۸ می توان فعال شدن آکادمی انجمن فولاد ایران در پرورش نیروهای توانمند، توجه بیشتر به بازارهای صادراتی، فعال شدن اتحادیه های آهن آلات به خصوص در زمینه اطلاع رسانی و آموزش های لازم به اعضا، هماهنگ شدن مدیران و اعضا سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل در شفاف سازی قیمت ها ، رشد تولید فولاد ایران در بیشتر مقاطع ، افزایش سطح تحلیل و آگاهی فعالان در واکنش به تحولات مقطعی بازار، فعال تر شدن برخی تعاونی های فولادی، کاهش اختلالات مالی و کلاهبرداری و چک های برگشتی در بازار فولاد  و در نهایت  حرکت به سمت انسجام بیشتر معاملات ( معامله بصورت فاکتور رسمی ) را ذکر کرد.

رویدادهای منفی بازار فولاد در سال ۹۸ :

بخش بد فولاد ایران در سال ۹۸ را می توان در دو قالب اقلیمی ( محیطی ) و فنی عنوان کرد در بخش محیطی شروع بازار فولاد ۱۳۹۸ با سیل و اختتام آن با بیماری همه گیر کرونا ویروس بود.

اما در بخش های فنی و تخصصی برخی  مولفه های بد فولاد در سال ۹۸ را می توان چنین بیان کرد :

بی ثباتی در بخشنامه ها و مصوبات، به هم خوردن توازن بین زنجیره ای و استیصال در تامین خوراک صنایع پایین دستی، گره زدن بازار فولاد داخلی به نوسانات صعودی ارز (در شرایط افت نرخ ارز، بازار واکنش کندی از خود نشان می داد )، قیمت گذاری های غیر کارشناسی  توسط خود فولادی ها چه در بازار رسمی و غیر رسمی، رقابت های منفی و تخریب شونده میان فعالان فولادی ، کمپین های بی نتیجه، عدم اجرای به موقع تعهدات در زمینه تحویل محصول، عملکرد نامناسب بورس کالا و نهادهای نظارتی، افزایش نشست های درون گروهی با بهره وری پایین و نگاه بخشی به قسمتی از زنجیره و منافع حاصل از آن

رویدادهای بسیار منفی بازار فولاد در سال ۹۸ :

چهره زشت در بازار فولاد را می توان در دو حوزه زیر برجسته تر دانست :

الف –  استفاده رانتی برخی از معدود فعالان حوزه فولاد از تحولات مصنوعی بازار

ب –  تصاحب سهم بازار رقبا به روش های غیر اخلاقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *