تاثیر بازار سهام بر صنعت فولاد

این روزها کمتر یک فعال بازار سرمایه را می‌بینید که در سبد سهام خود، سهامی از شرکت‌های صنعت فولاد نداشته باشد؛ چون در حقیقت این صنعت، بخش اعظمی از فلزات اساسی کشور را تشکیل می‌دهند و می‌تواند در دوره‌های زمانی مختلف، سودآوری مناسبی را برای فعالان بازار سرمایه به همراه داشته باشد.  بازار سرمایه طی ۳ ماه گذشته شرایط خاصی را شاهد بود؛ درحالیکه در دوران کرونا تمام بورس‌ های دنیا سقوط کردند و با نوسان‌ های منفی پیاپی مواجه بودند، اما بازار سرمایه در ایران مثبت شد. بخشی از این امر به دلیل رشد نرخ دلار و تاثیر آن بر دارایی شرکت‌ها بود و بخش دیگر این امر به دلیل هیجانات و نقدینگی ۲۵۰۰هزار میلیارد تومانی است که اگر به هر جهتی سوق داده شود با هیجان همراه می ‌گردد.

در مجموع افزایش ارزش سهام پارامترهایی دارد اما طی روز‌های اخیر در مجموع بازار سهام با افت و خیزهای غیر منطقی روبه رو بود و در برخی نمادها نوسان ارزش سهام از چارچوب منطقی و علمی برخوردار نیست، از این رو کاهش ارزش سهام دلیل ضعف فولاد نیست. سهام فولاد مبارکه از جمله سهام با ثبات و بنیادی بازار سرمایه است که خریداران آن همواره از آرامش خیال برخوردارند و جای نگرانی ویژه‌ای برای سهامداران وجود ندارد. هر چند که ابطال پیاپی معاملات محصولات در بورس‌کالا بر روند معاملات بازار سهام بی‌تاثیر نبوده اما خوشبختانه با تغییر رویکرد وزارت صمت مبنی بر حمایت از واحدهای صنعتی و معدنی ثبات به این بازار بازگشت.

در راستای حمایت وزارت صمت از واحد های صنعتی و معدنی هم چنین محدودیت صادرات برای کل زنجیره فولاد برداشته شد و اصلاح سامانه بهین یاب مورد تایید قرار گرفت و قرار است اقدامات کارشناسی آن از هفته آینده شروع شود، این اتفاقات، علامت مثبتی است که حاکی از حرکت بازار به سوی رفتار کارشناسی و منطقی است. این شرایط موجب می ‌شود علاوه بر عرضه ‌های مناسب از سوی ما، نظر دولت در زمینه قیمت منطقی ورق برای مصرف‌کننده تامین شود و هم چنین مصرف‌کننده نهایی هم بتواند کالای خود را با قیمت مناسب تامین کند. نکته جالب توجه اینکه افزایش ویژه قیمت‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معاملات در بورس‌کالا ابطال گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *